Letroumaulin
Zakelijk

De 10 belangrijkste klantendienst vaardigheden

1. Luistervaardigheid
De beste vertegenwoordigers van de klantendienst hebben het griezelige vermogen om niet alleen te luisteren, maar ook actief te luisteren. Actief luisteren houdt in dat je vragen stelt en de informatie aan de klant kunt opdreunen. Deze vaardigheid laat de klant zien dat je om hem geeft en van plan bent een levensvatbare oplossing te bieden

2. Geduld
In welke bedrijfstak je ook werkt, het is zeer waarschijnlijk dat je op een dag ontevreden en ontstemde klanten krijgt. Daardoor is het absoluut noodzakelijk dat klantendienstmedewerkers het geduld hebben om de rommel te doorzeven om de oplossing te vinden.

3. Eerlijkheid
Het is belangrijk voor klantendienstmedewerkers om transparant en eerlijk te zijn tegen klanten, ook als de boodschap die ze delen niet per se is wat de klant wil horen. Stel bij het aanwerven van personeel goede vragen voor een sollicitatiegesprek over klantendienst, om de eerlijkheid van een potentiële medewerker te kunnen beoordelen. Hiermee laat je zien dat je geïnteresseerd bent in tevredenheid en geluk.

4. Aptitude om te leren
Medewerkers in de klantendienst moeten een grote aanleg hebben om te leren. Ze moeten alles leren over de producten en diensten die de zaak verkoopt. Bovendien moeten ze de verschillende situaties van klanten begrijpen en weten hoe de producten en diensten van de onderneming het probleem verhelpen.

5. Vertrouwen
In de klantendienst is vertrouwen de sleutel. Als de medewerker van de klantendienst zelfverzekerd klinkt over de oplossing, zal het veel waarschijnlijker zijn dat de klant aan boord is met de voorgestelde oplossing.

6. Vermogen om door te zetten
Omdat een gebroken belofte in wezen een leugen is, is het van vitaal belang dat klantendienstmedewerkers het vermogen hebben om door te zetten. Dit houdt in dat ze op de hoogte moeten blijven van de nieuwste beleidslijnen en procedures van het bedrijf, om er zeker van te zijn dat ze hun beloften kunnen nakomen terwijl ze zich aan de regels houden.

7. Beheersing van lichaamstaal
Volgens de University of Illinois Extension Statistics bestaat de eerste indruk voor 55% uit je lichaamstaal en uiterlijk, voor 38% uit je toon, en voor slechts 7% uit wat je zegt. Daardoor is het voor vertegenwoordigers van de klantendienst absoluut noodzakelijk hun lichaamstaal en toon te beheersen om een positief beeld uit te stralen, zelfs als ze aan de telefoon zijn.

8. Aanpassingsvermogen
Werken met klanten brengt talloze verrassingen met zich mee, sommige goed en sommige minder goed. De beste klantendienstmedewerkers zijn echter altijd voorbereid en in staat zich aan elke situatie aan te passen.

9. Gedijt onder druk
In de klantendienst is elke dag anders en de meeste dagen lijken op een snelkookpan. Daardoor is het belangrijk dat klantendienstmedewerkers begrijpen hoe ze onder druk kunnen gedijen en vooruit kunnen denken naar de oplossing.

10. Computervaardigheden
Stellaire computervaardigheden zijn een noodzakelijk facet van elke medewerker in de klantendienst. Medewerkers van de klantendienst moeten in het huidige digitale tijdperk snel kunnen communiceren met klanten, cliënten en andere betrokkenen bij het bedrijf.

Ben je op zoek naar een bepaalde klantendienst? Bekijk hieronder een aantal grote klantendiensten die je kunt bereiken: